Goya’nın Alegorileri Romantik Dönemde İspanyol Politikasının Görsel Eleştirisi

Goya'nın Alegorileri: İspanyol Romantik Sanatında Politik Eleştiri

1.
2. Goya’nın Yaşamı ve Eserleri
3. Goya’nın Resimlerindeki Alegoriler
4. Goya’nın Alegorilerinde Politik Kritik
5. Çocuklarını Yiyen Satürn
6. Aklın Uykusu Canavarlar Üretir
7. Dev
8. 3 Mayıs 1808
9. Savaşın Felaketleri
10. Sual ve Yanıt

Hususiyet Yanıt
1. Bu makalede Francisco Goya’nın siyasal alegori resimleri ele alınmaktadır.
2. Goya’nın Yaşamı ve Eserleri Goya, 1746-1828 yılları aralığında yaşamış İspanyol ressam, baskı sanatçısı ve heykeltıraştır. İspanyol Altın Çağı’nın en mühim sanatçılarından ve bütün zamanların en etken sanatçılarından biri olarak kabul edilir.
3. Goya’nın Resimlerindeki Alegoriler Alegoriler, soyut kavramları temsil eden figürler ya da sembollerdir. Goya, siyasal görüşlerini anlatım etmek ve zamanının toplumsal ve politik sorunları ile alakalı yorum yapmak için resimlerinde alegoriler kullanmıştır.
4. Goya’nın Alegorilerinde Politik Kritik Goya’nın alegorileri çoğu zaman periyodunun politik ve toplumsal koşullarını eleştirir. Savaşın dehşetlerini, güç suistimallerini ve yoksulların sömürülmesini tasvir etti.

Goya'nın Alegorileri: İspanyol Romantik Sanatında Politik Eleştiri

2. Goya’nın Yaşamı ve Eserleri

Francisco Goya, 18. yüzyılın sonu ve 19. yüzyılın başındaki en mühim sanatçılardan biri olarak önde gelen İspanyol bir ressam, baskı sanatçısı ve çizerdi. 1746’da İspanya’nın Fuendetodos kentinde hayata merhaba dedi ve 1828’de Fransa’nın Bordeaux kentinde öldü. Goya’nın eserleri gerçekçiliği, sosyal ve politik meseleleri incelemesi ve alegori ve sembolizm kullanımıyla karakterize edilir.

Goya kariyerine dini ve saray mevzularını resmeden bir ressam olarak başladı. Sadece, eserleri yakın zamanda son zamanların politik ve toplumsal çalkantılarını yansıtmaya başladı ve İspanyol monarşisini ve Katolik Kilisesi’ni eleştiren bir takım fotoğraf üretti. Goya’nın en meşhur eserleri içinde Napolyon Savaşları’nın dehşetini tasvir eden bir takım baskı olan Savaşın Felaketleri ve dizginsiz politik ve dini gücün tehlikelerini yayınlayan bir fotoğraf olan Aklın Uykusu Canavarlar Üretiyor yer alır.

Goya hem fotoğraf aynı zamanda baskı fotoğraf hikayesinde ustaydı ve eserleri her iki medyanın gelişiminde derin bir tesir yarattı. Romantik son zamanların en mühim sanatçılarından biri olarak kabul edilir ve eserleri bugün hala incelenmeye ve beğenilmeye devam etmektedir.

3. Goya’nın Resimlerindeki Alegoriler

Alegoriler Goya’nın resimlerinde yaygın bir temadır ve çoğunlukla politik ya da toplumsal yorumları iletmek için kullanılır. Sözgelişi, resminde Aklın Uykusu Canavarlar ÜretirGoya, bir öbek tehditkar yaratıkla çevrili uyuyan bir adamı tasvir ediyor. Bu fotoğraf, bilgisizlik ve batıl inancın tehlikelerine karşı bir uyarma olarak yorumlanabilir.

Goya’nın alegori kullanımına dair bir başka misal de resminde görülmektedir DevBu tablo, bir öbek insanı çiğneyen devasa bir figürü tasvir ediyor. Bu figür, savaşın ve tiranlığın baskıcı güçlerini temsil ediyor olarak yorumlanabilir.

Goya’nın alegorileri çoğu zaman karmaşıktır ve yoruma açıktır, sadece bunlar onun periyodunun siyasal ve sosyal meselelerine ait görüşlerine dair kıymetli bir görüş açısı sağlar.

Goya'nın Alegorileri: İspanyol Romantik Sanatında Politik Eleştiri

4. Goya’nın Alegorilerinde Politik Kritik

Goya’nın alegorileri çoğunlukla bir tür politik tehlikeli sonuç olarak görülür ve sanatçının kendi dönemindeki sosyal ve politik çalkantılara ait kaygılarını yansıtır. En meşhur alegorilerinden bazıları, örnek olarak Çocuklarını Yiyen Satürn Ve Aklın Uykusu Canavarlar Üretirson zamanların siyasal ve dini kurumlarını açıkça eleştirmektedir.

İçinde Çocuklarını Yiyen SatürnGoya, Roma tanrısı Satürn’ün kendi çocuklarını yemesini tasvir ediyor, sertlik ve baskının yıkıcı döngüsünün bir temsili. Fotoğraf, Goya’nın hayatı süresince binlerce insanoğlunun işkence görmesinden ve idam edilmesinden görevli olan İspanyol Engizisyonu ile alakalı bir yorum olarak yorumlandı.

İçinde Aklın Uykusu Canavarlar ÜretirGoya, bir öbek tehditkar yaratıkla çevrili uyuyan bir adamı tasvir ediyor. Fotoğraf, mantıksızlık ve batıl inancın tehlikelerine karşı bir uyarma olarak yorumlandı. Ek olarak, birçok fert tarafınca bilgisizlik ve batıl inancın kalesi olarak görülen Katolik Kilisesi’nin bir eleştirisi olarak da görülüyor.

Goya’nın alegorileri, zamanının sosyal ve politik adaletsizliklerinin kuvvetli bir suçlamasıdır. Ek olarak demokratik bir toplumda serbest konuşmanın ve eleştirel düşüncenin önemini hatırlatır.

Goya'nın Alegorileri: İspanyol Romantik Sanatında Politik Eleştiri

5. Çocuklarını Yiyen Satürn

Çocuklarını Yiyen Satürn, Goya’nın en meşhur resimlerinden biridir. Tiranlığın yıkıcı gücünün ve sertlik döngüsünün bir alegorisidir. Fotoğraf, Roma tanrısı Satürn’ün kendi çocuklarını yemesini tasvir eder. Bu yamyamlık eylemi, Satürn’ün kendi evlatları tarafınca devrilme korkusunu sembolize eder ve tiranlığın tehlikelerine karşı bir uyarıdır.

Fotoğraf hem de harp ve şiddetin kuvvetli bir suçlamasıdır. Satürn’ün çocuklarını yemesi görüntüsü, savaşın dehşetini ve niçin olduğu acıyı hatırlatır. Fotoğraf ek olarak şiddetin kendini yeniden eden bir döngü bulunduğunu, Satürn’ün evlatlarının nihayetinde büyüyeceğini ve tıpkı kendi babasına icra ettiği şeklinde onu devirmeye çalışacağını ima eder.

Çocuklarını Yiyen Satürn, birçok değişik halde yorumlanmış kompleks ve zorlayıcı bir resimdir. Sadece, bir şey kesindir: fotoğraf, tiranlığın, savaşın ve şiddetin kuvvetli bir suçlamasıdır.

6. Aklın Uykusu Canavarlar Üretir

Aklın Uykusu Canavarlar Üretir, Francisco Goya’nın 1797-1798 yıllarında icra ettiği bir gravür ve sulu boya çalışmasıdır. Goya’nın Los Caprichos serisindeki plakalardan biridir. Baskı, başını bir masanın üstüne koymuş, etrafı muhtelif ilginç ve korkulu yaratıklarla çevrili uyuyan bir adamı tasvir eder. Yaratıklar, Goya’nın etrafındaki dünyada görmüş olduğu korkuları ve endişeleri temsil eder.

Baskı birçok değişik halde yorumlanmıştır. Birtakım akademisyenler bunu batıl itikat ve cehaletin tehlikeleri üstüne bir yorum olarak görmüştür. Ötekiler bunu Goya’nın şahsi tehlike ve endişelerinin bir yansıması olarak görmüştür. Ötekiler ise bunu Fransız Devrimi’nin kaosu ve sertliği üstüne yorum meydana getiren politik bir alegori olarak görmüştür.

Yorum kesinlikle, Aklın Uykusu Canavarlar Üretiyor, insan doğasının karanlık tarafını eline geçiren kuvvetli ve rahatsız edici bir resimdir. Goya’nın en meşhur eserlerinden biridir ve günümüzde de geçerliliğini sürdürmektedir.

7. Dev

Colossus, Francisco Goya’nın 1812’de tamamladığı bir tablodur. Goya’nın Quinta del Sordo’daki evinin duvarlarına resmettiği Siyah Resimler olarak malum bir takım tablodan biridir. Colossus, muhtemelen Napolyon Bonapart’ı temsil eden devasa bir figürün bir şehrin üstünde durduğunu tasvir eden büyük, karanlık bir tablodur. Figür hem kuvvetli aynı zamanda yıkıcı olarak tasvir edilmiştir ve tablo çoğu zaman Napolyon’un yönetimine yönelik bir tehlikeli sonuç olarak yorumlanır.

Colossus kompleks ve zorlayıcı bir resimdir ve bunun tek bir emin yorumu yoktur. Sadece, fotoğraf Goya’nın o dönemde İspanya’daki politik konum hakkında tehlike ve endişelerinin bir yansıması olarak görülebilir. Fotoğraf hem de harp ve şiddetin kuvvetli bir suçlamasıdır ve savaşın hem bireyler aynı zamanda toplumlar üstünde yaratabileceği yıkıcı tesirleri vurgular.

Colossus, Goya’nın eserlerinde mühim bir eserdir ve Romantik son zamanların en kuvvetli ve etkisi altına alan resimlerinden biridir. Fotoğraf, savaşın dehşetini ve barışın önemini hatırlatır ve Goya’nın bir sanatçı olarak dehasının bir kanıtıdır.

3 Mayıs 1808

3 Mayıs 1808, Francisco Goya’nın Yarımada Savaşı esnasında Fransız birlikleri tarafınca İspanyol sivillerin infazını tasvir eden bir tablosudur. Tablo, İspanyol sanatının en ikonik eserlerinden biri ve harp ve şiddete karşı kuvvetli bir suçlama olarak kabul edilir.

Fotoğraf, 3 Mayıs 1808’in erken sabahında, Madrid’de geçiyor. Fransız ordusu şehri yeni işgal etmiş ve bir öbek İspanyol sivil toplanıp Plaza de la Cebada’ya götürülmüştür. Askerler sivillere bir duvara yaslanmalarını emretmiş ve onları infaz etmeye hazırlanıyorlar.

Resimde, koyu arka plana karşı keskin bir halde yayınlanan büyük bir asker grubu hakimdir. Askerler tüfek ve süngülerle silahlanmış ve soğuk ve duygusuz olarak tasvir edilmiştir. Öte taraftan siviller, teslimiyetten meydan okumaya kadar muhtelif pozlarda gösterilmiştir. Sivillerden bazıları diz çökmüşken, ötekiler ayakta ya da oturuyor. Sivillerden bazıları askerlere bakarken, ötekiler uzağa bakıyor.

Resimdeki en dikkat cazibeli figür, infaz mangasının önünde duran genç bir erkektir. Genç insanın gözleri bağlı ve elleri ardından bağlanmıştır. Direkt seyirciye bakmaktadır ve ifadesi sakin bir meydan okumadır. Genç insanın hareketi, sanki acıma diliyormuş şeklinde bir yakarıştır.

3 Mayıs 1808, harp ve şiddetin kuvvetli ve acıklı bir suçlamasıdır. Fotoğraf, savaşın korkulu maliyetinin bir hatırlatıcısı ve sulh çağrısıdır.

9. Savaşın Felaketleri

Savaşın Felaketleri, Francisco Goya’nın 1810-1820 yılları aralığında yarattığı 82 gravür ve sulu boyadan oluşan bir seridir. Seri, 1808-1814 yılları aralığında İspanya ve Fransa içinde yaşanmış olan Yarımada Savaşı’nın dehşetini tasvir eder. Savaşın Felaketleri, şimdiye kadar yaratılmış en kuvvetli ve acıklı harp karşıtı sanat eserlerinden biri olarak kabul edilir.

Dizi altı bölümden oluşmaktadır:

  • Savaşın İlk Felaketleri
  • Savaşın İkinci Felaketleri
  • Savaşın Üçüncü Felaketleri
  • Savaşın Dördüncü Felaketleri
  • Savaşın Beşinci Felaketleri
  • Savaşın Altıncı Felaketleri

Serideki gravürler katliamlar, infazlar, kıtlık ve hastalıklar dahil olmak suretiyle fazlaca muhtelif dehşetleri tasvir ediyor. Goya’nın resimleri çoğu zaman grafik ve rahatsız edicidir, sadece hem de derinden güçlüdürler. Harp ve onun acımasızlığına dair kuvvetli bir suçlama sunarlar.

Savaşın Felaketleri, Goya’nın ölümünden 13 sene sonrasında, 1863’e kadar yayınlanmadı. Seri o zamanlar iyi karşılanmadı ve sadece 20. yüzyılda bir şaheser olarak kabul edilmeye başlandı. Günümüzde Savaşın Felaketleri, 19. yüzyılın en mühim sanat eserlerinden biri olarak kabul ediliyor.

S: Goya’nın en meşhur alegorileri nedir?

A: Goya’nın en meşhur alegorilerinden bazıları şunlardır: Çocuklarını Yiyen Satürn, Aklın Uykusu Canavarlar Üretir, Dev, 3 Mayıs 1808Ve Savaşın Felaketleri.

S: Goya’nın alegorilerinin anlamı nelerdir?

A: Goya’nın alegorilerinin anlamı çoğunlukla tartışılır, sadece akademisyenler çoğu zaman bunların sanatçının yaşamış olduğu dönemde İspanya’nın politik ve toplumsal koşullarına yönelik bir tehlikeli sonuç olduğu hikayesinde hemfikirdir. Goya’nın alegorileri çoğu zaman karanlık ve karamsardır ve sanatçının şahit olduğu sertlik, baskı ve yolsuzluk mevzusundaki derin endişesini yansıtır.

S: Goya’nın alegorilerinin önemi nelerdir?

A: Goya’nın alegorileri önemlidir şundan dolayı sanatçının yaşamış olduğu dönemde İspanya’nın politik ve toplumsal koşullarına dair kuvvetli bir suçlamadır. Goya’nın alegorileri ek olarak benzersiz ve kuvvetli bir politik sanat biçimini temsil ettikleri için önemlidir. Goya’nın alegorileri yalnızca politik olayların çizimleri değildir, aksine sanatçının zamanının kompleks toplumsal ve politik problemlerini keşfetmek için alegoriyi kullanan sanat eserleridir.

Yorum yapın